Bamse



Bamse är inte någon favorit tidning hos mig, budskapen om
solidaritet och att våga stå upp för de små och svaga är bra
men det är nog lite för mycket gammaldags moral för att jag
ska orka tycka om den allt för mycket även om jag anser att
det är en vettig tidning för barn. Nu känns det dock som om
jag också måste vädra mina åsikter om det här med Bamse
och Migrationsverket.

Jag är mycket väl medveten om att vi tyvärr inte kan hjälpa
alla som kommer hit, men att migrationsverket låter specialgöra
en Bamse tidning för att förtydliga att utvisningar inte alltid behöver
vara negativa är att smutskasta Bamse och ideologin som han och
hans skapare Rune Andersson står för och jag tror ärligt talat att
Rune roterar i en fart av 700 km/h samtidigt som han svär mils långa
eder över Migrationsverket tilltag.

När migrationsverket verkar så säkra på sin sak undrar jag vad
och hur de kan garantera säkerheten för förföljda kvinnor som riskerar
att bli hedersmördade (jag vet att jag inte ska dra alla muslimer över en kam
med detta brott), för flyktingar som flyr för att de blir politiskt förföljda eller
för att de är rädda att bli sprängda i bitar av någon extremist och jag tror att
det är just detta jag vill komma till, för hur ofta blir inte civila offer för självmordsbombande
terrorister? Precis lika ofta som man kan läsa om detta om detta om inte fler gånger
tycker jag mig höra att migrationsverket säger sig kunna garantera säkerheten för
folk de skickar tillbaka och precis lika ofta sitter jag och funderar på vad migrationsverket
har för källor som kan få dem att garantera sådana saker, jag funderar också ofta på hur
många av de som skickas tillbaka trots uppenbara mordhot från personer som vill åt
dem av olika anledningar som lever idag, det enda jag tror att migrationsverket egentligen
kan garantera är sina egna arslen!

Som ett exempel av migrationsverkets naivblå envishet tänkte jag på den Kurdiska kvinnan Pejam
som man har hört om på tv senaste tiden och som man också har hört blivit mordhotad av
sin egen far som till och med kan tänka sig att komma hit till Sverige för att få döda henne.
Visst han skulle nog kunna komma hit men jag är överygad om att han hade fått leta
sig till sin egen grav istället för att finna här, vilket jag tyvärr tror att han hade gjort lättare
i hemlandet.

Jag önskar att Rune Andersson kunde komma tillbaka från de döda, göra en serieteckning
där Bamse laddad med dunderhonung kommer in på migrationsverkets kontor knäpper
de som bestämmer där på näsan och tvingar dem till någon sorts dementi och be om
ursäkt för smutskastningen av hans namn och ideologi!

Jag tycker att det skulle vara trevligt, intressant och kul att
debattera detta ämne!

Kommentera här: