Häxornas försvarare

 
 
 
 
 
Jag valde att läsa den här boken dels för att jag ville jämföra den med dokumentärserien som
gick på teve  och se om den var lika bra och dels för mitt stora intresse för historia.
 
Jag fann boken mycket intressant och spännande, dessutom har den ett lika starkt bildspråk
precis som i dokumentären, jag lyckades men hade lite svårt att hålla mig för skratt åt barnens
fantasier som de vuxna trodde på på den tiden även om det är väldigt skrämmande tankar
som skildras i anklagerserna och som skickar människor till bödeln för halshuggning och bålet
men det var ju så folk tänkte och trodde på den tiden även om jag önskar att det redan då
skulle vara ett brott att mörda så som kyrkans folk gjorde vilket också då borde ge dem 
ett större straff.Det är som nämns i boken också väldigt intressant att de adliga inte kunde anklagas för häxeribrott utan att det var underklassen som drabbades
 
Journalistiken bakom detta verk känns djupgående och välarbetad med vissa citat, händelser och
årtal samt att han jämför häxpaniken i Sverige med de som skedde, i Danmark, Finland, Estland,
Norge, Skottland, Italien, Spanien och Portugal, vilket ger ett större perspektiv på skillnaderna
i trosuppfattningarna både bland protestanstiska länder sinsemellan och mellan katolska sinsemellan
och så givetvis skillnaderna mellan protestantismen och katolicismen. Något som jag också fann
intressant och fruktansvärt men kanske lite svårbegripligt i början är att författaren jämför 1600 talets
häxpanik med moderna fall i Norge, Usa, Holland, Tyskland samt fallet Thomas Quick här i Sverige
även om det samtidigt känns som att författaren frossar lite i de brotten.
 
Likheten med de gamla som moderna fallen är att barnen tubbas av sina föräldrar att komma
med sina anklagalser osv samt att det finns former av myndighet/präster/psykologe/terapeuter/föräldrar
som går ed på att barnens historier är sanna, vilket blir ganska skrämmande när de vidhåller
sina teorier trots att gärningsmännen friges och benådas. Ok man kan ju förstå att de vill barnens
bästa och försöker skydda dem så gott de kan vilket de ocksp ska göra men när bevisläget fallet ganska hårt på vissa orimligheter och då tycker jag att till och med de borde ge sig men tyvärr verkar fallet inte vara så för vissa.
 
För den som är intresserad av historia och de sociala skillnadernas historia är detta en mycket bra och givande bok som jag varmt kan rekomendera för den som ännu inte har läst den.
 
 

Kommentera här: