Ninas Resa



Idag när vi hade filmtillval såg vi en dokumentärspelfilm som heter Ninas Resa.
Den handlar om en judisk flicka som växer upp i Polen under andra världskriget,
hur hon och hennes famlij får fly, gömma sig och hur de förlorar folk de känner.
Jag tyckte att den var ganska seg och långsam så jag somnade till under filmen.

Som dokumentär var det saker som jag störde mig på i den, som inte kändes
realistiska i jämförelse med andra dokumentärer som jag har sett om andra
världskriget, b la att en med judestjärnan om armen och en polismössa på huvudet
lyckas befria två familjemedlemma när de ska deporteras, det andra är att jag
hade för mig att det var på framsidan av jackan, på bröstet som stjärnan satt
och inte som i filmen endast runt armen, en liten beydelselös detalj kanske,
kanske har jag sett den här versionen som de visade i filmen också jag minns
inte så noga just nu men jag tycker iallafall att de bästa dokumentärerna är
de där det sitter några gamla tanter och farbröder och berättar med filmsnuttar
av det som de minns och inte störs av skådespelare med repliker.

I skolan ger vi betyg från 1 - 10, jag gav filmen en 3a
här i min blogg, funderar jag just nu lite på vad jag ska
sätta, för visst det som hände under andra världskriget
får inte glömmas, allt lidande som människor gick igenom
måste återberättas så att samma saker inte händer igen
men pga av det jag har sagt hitills om filmen funder jag på
om jag ska ge den en 2a eller 3, visst är den lite spännande
emellanåt, dramatisk och känslosamt, men nej det känns inte
som att den har alla de rätta kryddorna så det blir nog 2P av 7.

Kommentera här: