Manifestation för gemenskap och tolerans i Tomelilla

Efter att en somaliskt kvinna och hennes barn blivit utsatta för stenkastning och glåpord vid Kastanjeskolan i Tomelilla bestämde sig elevrådet för att ordna en manifestation i Tomelilla för
gemenskap och tolerans. Det som drabbade kvinnan har uppmärksammats mycket i medierna men polisen i Ystad lade ner fallet, det är dock bra att de har erkänt att de inte gjorde tillräckligt innan de lade ner fallet förra gången och att de ska ta upp fallet igen! Manifestationen var mycket bra och trevlig men fy vad kallt det var! När manifestationen var slut och jag skulle till tåget hade jag ofrivilliga ryckningar i armarna av köld. Det var dock värt att frysa lite för det som manifestationen var för och för att visa att vi var emot det som de här händelserna bar tydliga tecken av. Vi var runt 300 personer på torget i Tomelilla så det var bra att så många slöt upp, det hölls tal och Folkmusik klassen på Österlen folkhögskola spelade två låtar, så det var en trevlig kväll men en bra stämning.

Mina egna tankar om det här kan nog anses lite korta men barn får ofta sina värderingar och åsikter hemifrån, de föds inte som rasister, fascister,nazister vandaler, mobbare etc etc, så hur lär dom sig kasta sten på folk och tro att det är ok? Hur kan folk anse att fler borde följa deras exempel?? Har deras föräldrar kastat sten på sina barn och har de andra själva fått stenar på sig? Det är nästan så att jag önskar att de själva får sånt på sig (öga för öga tand för tand) för är man så dum att man öppnar munnen och slänger ur sig något sånt utan att själv ha fått prova på det, då måste man vara allt bra korkad om man ändå anser att någon annan förtjänar det, jag hoppas verkligen att detta inte misstolkas för NEJ Man ska inte kasta sten på någon oavsett hur personen är klädd, har för religion eller hudfärg, ingen förtjänar att bli stenad! Acceptera, respektera, älska tolerera och ta hand om din syster varifrån i världen hon än kommer och gör det samma med din bror, dina föräldrar, kusiner, mostrar och fastrar, mor och far föräldrar, vi har bara en jord, ett liv
därför flyr vissa för att få behålla sitt och jordens överlevnad är allas ansvar!

Skriv gärna en kommentar till mina tankar!






Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Tack för kommentaren! =) Jag tyckte det var en kul grej så jag hade bara tänkt det till det inlägget. Kram

2 Krigarn:

skriven

Förvånar mig inte att sånt här händer i Tomelilla. Det är en rasistisk bondhåla och rasismen har gamla traditioner där.

Kommentera här: